2011/01/10

Ekobutiker

Vet ni när man gör något jättedåligt och dumt och sen känner sig lite som en syndare? Som när man inte bloggar på 2 månader fast man säger att man ska, eller när man går och slösar alla sina julklappspengar på rockar och annat roligt fast man egentligen har skåpen så proppfulla med tjafs att man inte vet var man ska göra av med allt? Eller när man har 1 månads jullov från skolan och inte lyckas få nånting vettigt till stånd på hela den tiden? Just så kände jag mig idag. Så jag bestämde mig för att göra bättring. Eller försöka få försoning åtminstone, genom att ta mig i kragen och uträtta saker som jag alltid ämnar göra men inte får gjorda, under denna sista lediga vecka.

Idag stod ekobutiksbesök på schemat. Det finns så många, fina, besöksvärda ekobutiker i stan som absolut är värda att understödas och dessa har jag haft som avsikt att besöka redan länge men bara inte kommit iväg. Så idag drog jag på mig gummistövlarna och min (nya) rock och traskade till Anton&Anton i Tölö via Ruohojuuri i Kampen och sen till Maatilatori vid Glaspalatset (en gammal bekantskap dock) för att avrunda med Juuren puoti i Rödbergen. De här butikerna är så fina och stämningsfulla, och varorna toppklass.

Anton&Anton på Museigatan.

En hel hylla med ekosalladssåser och majonäs! Försök hitta det i vanlig butik. Eller tyda vad nån vanlig salladssås innehåller för den delen, bläh.

Så fint, här satsas faktiskt på inredningen.


Anton&Anton var utseendemässigt min favorit av butikerna, stort plus för bröddisk och köttdisk. Ruohojuuri hade å andra sidan bästa urvalet torrvaror och ekokosmetik - dit går jag definitivt nästa gång det nalkas för nya krämer och tvålar. Maatilatori hade utökat sitt sortiment tyckte jag, vilket är jättebra för det är ju inget roligt att shoppa mat i en butik med ett 20-tal varor. Och Juuren puoti var smått och påminde om Anton&Anton, med helt okej urval.

Om dessa butiker nu kunde förena sina krafter på något sätt, och få fram flera och större butiker med jämnt urval och sänkta priser, skulle jag inte tveka en stund att överge K-och S-kedjornas butiker för gott och möjligen till och med mitt älskade Stockmann, och bli 100% ekoshoppare. Men än så länge går det inte, inte med de där priserna. Ännu är det småunderstöd som gäller. Idag fick jag nöja mig med ett fransbröd från Anton&Anton (som förresten var lite surdegigt för min smak) och en utsökt äggost och hummus från Maatilatori.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Nu hittade du rätt! Skriv nåt, pleaase.