2011/01/12

Mums


för att citera Maria Montazami. Den här soppan tyckte mina gäster mycket om! Och det var gäster som nog hade vågat säga om det inte var gott. Tror jag.

Krämig tomatsoppa, 4 personer

1 burk plommontomater, ex. Mutti
1 burk tomatkross
2 chalottlökar
3 stora vitlöksklyftor
en halv liter vatten
1 (eko)buljongtärning
1 tsk salt och 1 tsk socker samt svartpeppar
litelite tabasco
2 dl crème fraiche
basilika

Hacka lökarna fint och fräs försiktigt i olja i en kastrull 3-4 minuter, utan att de får färg. Häll i tomater, vatten, buljongtärning och kryddor och låt puttra ca 10 minuter. Ta sedan din stavmixer och mixa till önskad grovhet, jag föredrar en rätt len soppa. Smaka och krydda ev. mer och blanda till sist i crème fraiche. Servera med rejält klippt basilika. OBS: Att riva i lite saltig mozzarella kunde enligt mig ännu vara en vinnare.

3 kommenttia:

  1. Huurrraa Nanna! Ny bloggdesign och nya texter! Bravissimo! Tack för middagen! det var verkligen guta! nati nati och vi ses imorgon (springandes!) -e

    VastaaPoista
  2. Haha jag veeet! Så lame att vi båda skrev mums juttun! Men de va ju bara ett måste :D haha!

    VastaaPoista
  3. Muuums! Det är bara tofsarna som fattas! Nu är jag back in Finland, och inte så glad över det. En liten middag sku kanske göra mig gladare, med tanke på att min lägenhet är kaotisk och där kan man inte göra så mycket (inget badrum...tack putkiremppa). Nej men lite oartig är jag ju som försöker bjuda in mig till dig men tänkte bara meddela att här e jag o jag e oxo matglad :D

    VastaaPoista

Nu hittade du rätt! Skriv nåt, pleaase.