2011/01/25

Thaicurry


Veckans recept är mitt livs första egenlagade thailändska gröna curry. Den var inte alls så svår att laga! Men som ni ser är den inte grön utan röd. Det beror på att jag till slut la tomatpuré i såsen som var lite tunn i smaken, och där försvann den gröna nyansen sen.

Jag följde i stora drag ett recept ur favoriten Under valnötsträdet, i vilken jag tycker att systrarna Bergenström över lag lite bromsar med kryddorna i de annars helt toppen recepten. Satt i lite extra och tycker att curryn blev jättegod, söt och fyllig. Jag hade aldrig tidigare kockat med kokosmjölk heller så det var också intressant.

Thailändsk curry, 5 personer

5 klyftor vitlök
5 chalottenlökar
en 6 cm's bit färsk ingefära
400 g naturella hönsfiléer
2 små morötter
1 liten paprika
1 liten zucchini
ett paket sockerärtor
3 stjälkar citrongräs
3 msk grön currypasta
2 msk fish sauce
chili och salt
2 burkar à 400 g kokosmjölk
2 msk tomatpuré
2 tsk honung
lime och koriander

Ris (och hackade cashewnötter)

Förbered ingredienserna före du börjar tillreda curryn: Hacka vitlöken och chalotterna fint och riv ingefäran. Skala morötterna och skär dem i tunna stänger. Skär zucchini och paprika i halvmånar och choppa upp hönan också i passliga bitar. Tvätta sockerärtorna noga och banka citrongräsen, skala det översta skiktet av dem och skär dem itu. När du har allt inom räckhåll och redo för tillredning, börja med att fräsa lökarna och ingefäran en stund i olja och sätt i hönan ganska snabbt därefter. Salta och häll i en burk kokosmjölk. Sätt också i morötterna.

Nu kan du krydda curryn med currypasta, chili, fisksås och citrongräs. Låt puttra en stund och häll sen i resten av grönsakerna (inte koriandern dock) och därpå den andra kokosmjölksburken. Blanda jämn och låt puttra lite tills grönsakerna sjunkit lite. Krydda sen ännu med tomatpuré och honung. Nu kan du också plocka bort citrongrässtängerna om du inte vill att dina gäster av misstag tror att de är något som skall ätas, de är nämligen sega och tråkiga.

Provsmaka och hoppas att det smakar ungefär som du vill, salta kanske lite mer. Servera med rejält med hackad koriander och ris. Hackade cashewnötter hade jag inte men boken uppmanar till sådana och jag kan tro att de passar här som hand i handske.

OBS. Min höna blev något torr. Tror ni det hjälper om man inte steker den först utan sätter den direkt i kokossåsen och låter den koka? Prova. Och upplys mig sen.

5 kommenttia:

  1. namm.. oj vad jag sku ha villat komma med och äta idag -Emilia

    VastaaPoista
  2. De va så gott så gott! Måst pröva o laga själv också! :)

    VastaaPoista
  3. Mmm. Låter mycket bra! Tror jag också måste ta och testa nu under veckoslutet. Var får man tag på fisksås?

    VastaaPoista
  4. Jo detta är nog ett recept att pröva!

    Hanna, fisksås får du tag på nästan i vilken välutrustad matbutik som helst, kolla bara efter Thai fishsauce! Och om du inte hittar i vanlig butik finns det garanterat på Stocka :)

    VastaaPoista

Nu hittade du rätt! Skriv nåt, pleaase.